5/5/12

M’escandalitza el cas Abertis

He sabut aquests dies algunes coses sobre les nostres autopistes que desconeixia, com el fet que totes han estat amortitzades moltes vegades. Però hi ha una dada que m’ha indignat. Indignat per la dada i per algunes conseqüències que en trec, i això que no he fet una llista exhaustiva. 
Em refereixo a que la empresa Abertis reparteix en dividends uns 75 euros de cada 100 euros cobrats en peatges. Aquesta dada, per a qualsevol que conegui mínimament el món empresarial l’ ha de impactar enormement. Val a dir que la majoria de les empreses consideren un gran èxit poder repartir uns dividends entorn al 10% de la facturació. 
Com és que pot obtenir uns beneficis tan astronòmics ? Sense veure els comptes sembla evident que les despeses d’explotació estaran entorn un 20-25%. Evidentment no han de amortitzar grans inversions perquè la obra inicial ha estat amortitzada fa anys i per tant només han de deduir a grans trets despeses materials, financeres i de personal. 
Deixaré la qüestió del com es poden obtenir aquests beneficis per a centrar-me en algunes derivades que em venen al cap. Qui surt beneficiat d’aquest negoci ? Evidentment els accionistes de Abertis. Els més coneguts per a nosaltres són La Caixa i ACS. 
Ves per on ara resulta que els catalans hem estat finançant “la roja” a través de La Caixa i el Real Madrid mitjançant ACS-Florentino Pérez. 
Per a La Caixa a més dels beneficis via dividends s’ha de afegir l’ enorme xifra de passiu que aconsegueix a cost zero, perquè tinc la sensació de que bona part dels diners dels peatges estaran en comptes de La Caixa. I qui en surt perdent ? Un dels perjudicats és el ciutadà de Catalunya que es veu abocat a pagar uns peatges si vol evitar perdre hores en trajectes per carretera i evitar els perills de utilitzar unes infraestructures deficients gratuïtes on l’índex de sinistralitat, sobre tot a la N-II són per a preocupar qualsevol. 
Com a conseqüència també es desprèn que els catalans disposem de menys diners per a consumir perjudicant altres empreses que podien haver obtingut les entrades de diners que han anat a Abertis. 
També les empreses catalanes que necessiten del transport per carretera per al seu negoci es veuen clarament perjudicades amb unes despeses addicionals que les fan menys competitives. I ara ve la part final. Com és que s’ha arribat a aquesta situació de privilegi per part d’Abertis ? Com és que un cop acabades les concessions sempre s’han allargat ? Com és que amb aquests beneficis estratosfèrics cada any ens han pujat les tarifes? Quins són els responsables ? Es que no guanyaven prou ? Quin benefici hem obtingut els catalans ?, perquè jo no el sé veure… Com és que el Ministerio de Fomento va estar d’acord en retardar el desdoblament de la N-II per interessos de una empresa privada com Abertis ? Quans morts s’ haurien pogut estalviar si s’ hagués desdoblat la N-II o les concessions de les autopistes no s’ haguessin allargat ? Si això està passant amb les autopistes, què no estarà passant amb la electricitat, l’ aigua, el telèfon…? Te relació el finançament dels partits catalans amb el tracte descarat de favor vers Abertis/La Caixa ? I el cas Palau/Millet, té a veure amb les obres adjudicades a Ferrovial ? 
En què va quedar la denúncia de Pasqual Maragall referint-se al 3% ? Què passa amb el cas de les motxilles de la Diputació de Barcelona que beneficia càrrecs del PSC il•legalment ? La fiscalia no s’ ha preguntat què està passant a l’oasi català quan fins i tot Jordi Pujol va amenaçar en aixecar catifes ? Perquè els grans partits catalans no aixequen mai casos de corrupció ? Per por a que s'aixequin catifes ? Estem en un estat de dret i tots som iguals davant la llei ? Bé, són moltes preguntes de les que no sé la resposta però crec que els catalans tenim tot el dret de fer-les i de obtenir les respostes. 
Ja per acabar. El cas de les autopistes catalanes és de jutjat de guàrdia, però en comptes de posar fil a l’agulla per a sol•lucionar el greuge que patim i i impartir justícia, el nostre govern prefereix utilitzar una llei il•legítima de la època franquista per amenaçar els ciutadans valents que s’han atrevit a dir prou a una situació d’espoli auspiciat pels nostres governants i davant la seva passivitat durant dècades. La nostra paciència és de personatge bíblic de tres lletres però ja ens l’heu esgotat del tot. 
Perquè el govern no denuncia tothom que no pagui les seves factures a altres empreses ? Perquè les factures d’ Abertis s’ han de pagar com si es tractés de l’administració quan és una empresa privada ? A què respon aquest descarat tracte de favor?. 
Podem esperar d’ aquest govern que trenqui amb la legalitat espanyola i constitueixi una hisenda catalana contravenint lles lleis de l’ estat, com ara està pregonant ? A qui volen enganyar? 
 Els catalans de bona fe hem dit prou i ens sentim maltractats per l’ estat i per el govern català que avant posa els interessos de una empresa privada amb ànim de lucre als interessos del poble de Catalunya i de la immensa majoria de les seves empreses. 
Podem entendre les agressions externes però no les que venen dels nostres governants que haurien d’ estar al nostre servei. 
Em queda l’ esperança que el poble de Catalunya es planti i exigeixi eleccions anticipades per a triar uns governants que ens defensin i no ens ataquin perquè del contrari ens esperen uns anys ben magres. 
 Josep Tordera - Facebook © 2012